dimarts, 8 de desembre del 2009

METÀFORES

















A classe vam esdevenir infants de primària. Vam realitzar primer de tot un dictat a ordinador amb el programa de l'office word i al finalitzar vam anar a veure al dictat del company havera quines errades ortogràfiques havia fet i les vam marcar amb groc el company a qui li havies corregit havia de reflexionar sobre les seves errades. Desprès ens vam baixar la demo el programa Crayon Physics i vam jugar-hi una estoneta la seva web es la següent: http://www.crayonphysics.com/ .
També vam entrar-hi a l'espai de clic en l'apartat de quimica i utillatge de laboratori on vam realizar les activitats proposades, i per acabar vam comentar el llenguatge wikilogo. Les seves webs corresponents són les següents:http://clic.xtec.cat)/ http://es.wikipedia.org/wiki/Logo_(informática

LES METÀFORES:

1)Metàfora tutorial: L'ordinar com a tutor.

Cada dia més, la nostra societat s'ha estar tornat més audiovisual i cada cop més, els ordenadors estan sent més intel·ligents i útils en totes les tasques laborals.
En la creació de programes tutorials es té que tenir en compte fer preguntes adequades per l'edat del nen. Es diu, que l'ordinador pot fer les mateixes tasques que el mestre, que pot guiar el procés d'aprenantatge de l'alumne. Un dels programes més utilitzats a les escoles és el programa Jclic. Jo crec que aquest programa com d'altres activitats i recursos poden ser utilitzats a l'aula però com a recurs didàctic, perquè la tasca d'un educador no podrà ser subsitituida per un ordinador l'afectivitat, la resposta d'un mestre, no és pot canviar per una relació tan freda entre una màquina i l'alumne. Tot i que la utilització del programa clic per exemple, és molt útil per ensanyar en grup gran aquelles eines que podem trobar en el laboratori sense haver de desplaçar-se.

2)Mètafora de la cosntrucció: l'alumne com a ordinador.

En aquesta metàfora trobem a l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. El que es vol és que l'alumne doni ordres a l'ordinador.És important el paper de l'educador, ja que ha de guiar al nen cap a un futur millor,fer-lo reflexionar a través de preguntes, és a dir, arribar a una resolució de problemes mitjançant una descoberta guiada.
El programa WIKILOGO seria un exemple, on el nen pot desenvolupar estratègies de resolució de problemes.


3)La Metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors, són programes que simulen situacions fets reals.
L'ordinador és qui explica els conceptes i després t'avalua.
L’usuari en aquesta metàfora pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment

Per això, es recomana l'ús de les TIC i sobretot de l'ordinador des de ben petits, ja que això, ajuda a l'infant a gestionar la informació i a comunicar-se. Un bon exemple seria el programa Crayon Pysics que segueix la llei de la gravetat i aquí el grau de llibertat és més limitat. Per tant, la simulació fomenta la reflexió i l’acció però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes de relació social.

4)La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

Aquesta pràctica és la més estesa, ja que en l'actualitat gairebé tothom té un ordinador per l'ús diàri i a l'escola cada cop s'encomana a més i més cursos.
L'ordinador s’utilitza en aquest cas com a eina de suport, però no didàctica. Un exemple de programa d’aquest tipus de metàfora seria el Microsoft Word. Aquest programa ens permet des del processament de textos, passant per la realització de qualsevol tipus de gràfica o taula, fins a deixar-nos processar imatges,…

És una forma de treball on els alumnes poden fer i desfer al seu gust utilitzant aplicacions de tota mena.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada